De omzet van Nederlandse supermarkten is in april met 3,4 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot 3,22 miljard euro.

Dat meldde marktonderzoeker GfK donderdag.

De groei in april heeft te maken met de verschoven paasdagen. Dit jaar vielen de paasverkopen in april, vorig jaar in maart. De paasomzet viel echter met 751 miljoen euro iets lager uit dan de voorspelde 764 miljoen euro.

Aan de kassa’s van de supermarkten werd vaker afgerekend. De omzet per kassabon bleef echter nagenoeg stabiel. In de eerste 4 maanden van 2014 daalde de supermarktomzet met 0,4 procent naar 11,4 miljard euro. De omzet per kassabon daalde in deze periode met 1,9 procent naar 21,98 euro.

Impuls WK voetbal

Met het oog op het wereldkampioenschap voetbal berekende GfK dat succes van Oranje voor een impuls in de omzet kan zorgen. Onderzoeker Joop Holla denkt dat, als Nederland de halve finale weet te halen, supermarkten zo’n 50 miljoen euro aan extra opbrengsten kunnen boeken.

In 2010 zorgde de finale van het WK voetbal voor 72 miljoen euro aan extra omzet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl